IB Startdag 24 september 2018

24 September 2018
09.00 - 13.00 uur
Locatie
HCO, Zandvoortselaan 146, 2554 EM Den Haag

Beste IB 'ers,

Net als de afgelopen twee jaar starten we het nieuwe schooljaar met de IB-startdagen op het HCO. Na een centrale start met Emiel van Doorn als spreker, is er een ruim aanbod van workshops. Om je aan te melden werkt het als volgt:

  • Je schrijft je in voor 2 workshops op één dag: ronde 1 en ronde 2
  • We gaan voor kwaliteit, dus is het aantal deelnemers per workshop gelimiteerd.
  • Ben je verhinderd, laat het dan tijdig weten via Info@sppoh.nl zodat we een ander blij kunnen maken met jouw plekje.

Tot ziens op onze startdagen!

Het team van SPPOH

 

 

Sessies
-

RONDE 1: workshop 1: 'de leerkuil en Growth Mindset'

Inhoud workshop  'de leerkuil en Growth Mindset'

Hoe kunnen we kinderen helpen bij het leren? Eén van de tools die we hiervoor in handen hebben is de leerkuil. In relatie tot de theorie van Growth Mindset kijken we naar wat er nodig is om tot leren te komen en hoe we kinderen in de kuil krijgen. En zullen we nadenken over hoe we de leerkuil kunnen benutten in ons onderwijs.

-

RONDE 1:workshop 2: 'groepsdynamica en groepsvorming'

Inhoud Workshop 'groepsdynamica en groepsvorming'

Binnen het onderwijs wordt gebruik gemaakt van groepsdynamica om in de groep de vorming van een goede groepssfeer te bevorderen. Het gaat hierbij over gedrag, de verschillende rollen van kinderen in de groep en om de invloed die kinderen op elkaar hebben, in positieve en negatieve zin. In de workshop gaan we in op technieken hoe je deze kunt monitoren en positief beïnvloeden. 

-

RONDE 1:workshop 3: 'een nieuwkomer in de school'

Inhoud workshop 'een nieuwkomer in de school'

In deze workshop neemt Stefanie Klerx je mee hoe je als IB-er de juiste zorg kan inzetten voor deze leerlingen. Ook krijg je informatie over het opzetten van een ontwikkelingsperspectief van een nieuwkomer, kijken we naar de verschillen tussen kinderen en leer je hoe je de leerling monitort. Een praktische workshop die veel inzicht geeft in deze bijzondere groep leerlingen. 

-

RONDE 1: workshop 4: 'het jongensbrein'

Inhoud workshop 'het jongensbrein'

In deze workshop staan we stil bij de verschillen tussen jongens en meisjes vanuit brein, ontwikkelingsbehoefte en de omgeving. Het feit dat 87% onderwijsprofessional vrouwen zijn, heeft effect op hoe wij jongens ervaren en aansluiting op deze verschillen krijgen. U krijgt handreikingen waarmee u direct verschil kunt maken in de begeleiding van de leerkrachten en het klimaat op de groep.

-

RONDE 1: workshop 5: 'zichtbaar leren en lesgeven'

Inhoud workshop 'zichtbaar leren en lesgeven'

Tijdens de workshop neemt Monique Vrij jullie in vogelvlucht mee langs de belangrijkste resultaten van het ‘Visible Learning’ onderzoek van John Hattie. Uit het onderzoek is een aantal onderdelen naar voren gekomen, waarvan met zekerheid gezegd kan worden dat het werkt. Vervolgens gaat zij dieper in op twee van deze onderdelen: de zichtbaar lerende leerling en het geven van effectieve feedback. 
Naast een stukje theorie, wordt de workshop vormgegeven met voorbeelden uit de praktijk en een aantal korte oefeningen. De kennis kan je vervolgens direct toepassen binnen je school. 
 

-

RONDE 2: workshop 1: 'de leerkuil en Growth Mindset'

Inhoud van de workshop 'de leerkuil en Growth Mindset'

 Hoe kunnen we kinderen helpen bij het leren? Eén van de tools die we hiervoor in handen hebben is de leerkuil. In relatie tot de theorie van Growth Mindset kijken we naar wat er nodig is om tot leren te komen en hoe we kinderen in de kuil krijgen. En zullen we nadenken over hoe we de leerkuil kunnen benutten in ons onderwijs

-

RONDE 2: workshop 2: 'groepsdynamica en groepsvorming'

Inhoud workshop 'groepsdynamica en groepsvorming'

Binnen het onderwijs wordt gebruik gemaakt van groepsdynamica om in de groep de vorming van een goede groepssfeer te bevorderen. Het gaat hierbij over gedrag, de verschillende rollen van kinderen in de groep en om de invloed die kinderen op elkaar hebben, in positieve en negatieve zin. In de workshop gaan we in op technieken hoe je deze kunt monitoren en positief beïnvloeden.

-

RONDE 2: workshop 3: 'een nieuwkomer in de school'

Inhoud workshop: 'een nieuwkomer in de school'

In deze workshop neemt Stefanie Klerx je mee hoe je als IB-er de juiste zorg kan inzetten voor deze leerlingen. Ook krijg je informatie over het opzetten van een ontwikkelingsperspectief van een nieuwkomer, kijken we naar de verschillen tussen kinderen en leer je hoe je de leerling monitort. Een praktische workshop die veel inzicht geeft in deze bijzondere groep leerlingen.

-

RONDE 2: workshop 4: 'het jongensbrein'

Inhoud workshop 'het jongensbrein'

In deze workshop staan we stil bij de verschillen tussen jongens en meisjes vanuit brein, ontwikkelingsbehoefte en de omgeving. Het feit dat 87% onderwijsprofessional vrouwen zijn, heeft effect op hoe wij jongens ervaren en aansluiting op deze verschillen krijgen. U krijgt handreikingen waarmee u direct verschil kunt maken in de begeleiding van de leerkrachten en het klimaat op de groep.

 

-

RONDE 2: workshop 5: 'zichtbaar leren en lesgeven'

Inhoud workshop 'zichtbaar leren en lesgeven'

Tijdens de workshop neemt Monique Vrij jullie in vogelvlucht mee langs de belangrijkste resultaten van het ‘Visible Learning’ onderzoek van John Hattie. Uit het onderzoek is een aantal onderdelen naar voren gekomen, waarvan met zekerheid gezegd kan worden dat het werkt. Vervolgens gaat zij dieper in op twee van deze onderdelen: de zichtbaar lerende leerling en het geven van effectieve feedback.
Naast een stukje theorie, wordt de workshop vormgegeven met voorbeelden uit de praktijk en een aantal korte oefeningen. De kennis kan je vervolgens direct toepassen binnen je school.