Bekijk al het nieuws

‘De lijntjes zijn een stuk korter’

In het voorstel ‘Consulent Zorg en Onderwijs’ heeft het Rijswijkse College van B&W beschreven hoe het de samenwerking tussen scholen, jeugdhulp en ouders wil verbeteren. Een van de concrete maatregelen is dat twee jeugdconsulenten helemaal zijn vrijgemaakt voor het onderwijs: Shannah Schepers en Sandy Westenbroek. Wij vroegen of die nieuwe rol hen bevalt.

Wat is er veranderd nu je deze nieuwe rol hebt?
Sandy:
‘In het verleden was het onderwijs een deel van mijn werk. Dus naast mijn reguliere caseload deed ik er een of twee scholen bij. Ik was beschikbaar voor advies en soms sloot ik aan bij een MDO. Maar als jeugdhulp echt moest worden ingeschakeld, kwamen de ouders toch weer op de wachtlijst en kregen ze met andere mensen te maken.’
Shannah: ‘In de nieuwe situatie richten we ons volledig op het onderwijs, Sandy en ik houden ons uitsluitend bezig met het ondersteunen van ouders en school. Stel dat er thuis opvoedondersteuning nodig is, dan pakken wij dat die aanvraag zelf op. En komen ouders dus ook niet op de wachtlijst.’

Wat vinden de scholen van de nieuwe manier van samenwerken?
Sandy
: ‘Wat ik van de scholen terugkrijg, is dat de lijntjes een stuk korter zijn. Zowel scholen als ouders hebben nu een vast aanspreekpunt, een gezicht. Dat werkt fijn en je kunt meteen doorpakken.’
Shannah: ‘Voor ouders is het ook een stuk minder spannend. Wij komen bij ze thuis en leggen meteen uit wat de bedoeling is.’
Sandy: ‘In principe zijn school en SPPOH er voor schoolse vaardigheden en kijken wij naar problemen die niet gerelateerd zijn aan het onderwijs. Maar heel vaak is er natuurlijk een grijs gebied, dan denk je: is dit probleem nu psychosociaal of cognitief? Het fijne is dat je daar dan samen over in gesprek kunt gaan. Ik vind het leuk om intensief met de scholen samen te werken, het zijn allemaal gedreven teams.’

Deze nieuwe manier van werken bestaat nog maar kort. Wat kan er wat jullie betreft nog worden verbeterd?
Shannah
: ‘We kunnen nog veel meer aan preventie doen. Er is in Rijswijk een groot aanbod, van trainingen en een voorleesexpres tot spelvormen thuis. Die kunnen we vaker inzetten, zodat we niet alleen latere zorg kunnen voorkomen, maar ook sneller signalen kunnen oppikken.’
Sandy: ‘We zouden ook nog wel kritischer kunnen zijn over de MDO’s. Nu zitten we bij alle MDO’s, terwijl dat niet altijd nodig is. Als we daar scherpere keuzes in maken, kunnen we onze tijd nog beter besteden dan we nu al doen.’