Bekijk al het nieuws

‘Ik zal altijd voor deze kinderen blijven vechten’

Het was best spannend voor Chrissy van der Errelen om als ‘gewone’ leerkracht coördinator te worden van het Steunpunt Begaafdheid. Maar ze heeft er geen moment spijt van gehad. Met een trots gevoel neemt ze afscheid. ‘Sommige kinderen zien je als een superheld.’

Waarom ze stopt? Simpel: het werd te druk. Naast haar baan als leerkracht op de Basisschool Statenkwartier werkte Chrissy van der Errelen één dag in de week voor het Steunpunt Begaafdheid. En dus neemt ze afscheid, met pijn in het hart én met een trots gevoel. ‘In september 2019 begonnen we blanco, we moesten alles vanaf de grond opbouwen. Gaandeweg gingen we met steeds meer scholen samenwerken, ik fietste soms wel 40 kilometer op een dag!’

Spannend
Haar fascinatie voor hoogbegaafde kinderen werd aangewakkerd omdat Chrissy regelmatig met ze te maken kreeg op haar eigen Basisschool Statenkwartier. Vervolgens was ze betrokken bij het opzetten van een leernetwerk binnen Lucas Onderwijs. ‘Op een gegeven moment vroeg iemand: is dat steunpunt van SPPOH niet iets voor jou? Ik moest daar echt even over nadenken, want ik voelde me maar een gewone leerkracht. Maar uiteindelijk heb ik de sprong gewaagd. In het begin was het best spannend, maar uiteindelijk was het geweldig om te doen.’

Extra expert
Het doel van het Steunpunt Begaafdheid is om scholen te ondersteunen bij de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen in het regulier of speciaal (basis)onderwijs. Scholen kunnen bij het steunpunt terecht voor vragen op zowel leerling- als schoolniveau. ‘Naast de adviseur kun je het steunpunt zien als een extra expert op het gebied van begaafdheid’, zegt Chrissy. ‘Scholen nemen ook contact op voor algemeen advies, ze hebben vragen over leermaterialen of over beleid op het gebied van begaafdheid. We denken daar graag over mee.’

Superheld
Ook bij individuele casussen wordt het steunpunt ingeschakeld. Chrissy: ‘Ik omschrijf mezelf soms als een advocaat voor de kinderen, ik kom voor ze op. Sommige kinderen zien me ook als een soort superheld, haha. Ik probeer altijd het welzijn en de onderwijsbehoeften van kinderen voorop te stellen.’  

Het lukt Chrissy vrijwel altijd om echt contact te maken met leerlingen, ook als sprake is van complexe gedragsproblematiek. ‘Ik weet niet hoe het komt, ik ben gewoon mezelf. Maar blijkbaar lukt het me om een setting te creëren waarin kinderen mij vertrouwen. Ik voel me ook oprecht betrokken bij deze kinderen die het soms echt moeilijk hebben. Ook al stop ik nu met mijn werk voor het steunpunt, ik zal altijd voor deze kinderen blijven vechten.’

Huilen op het schoolplein
Heeft Chrissy tot slot nog een belangrijke les die ze graag met de lezers van dit interview wil delen? ‘Oordeel niet te snel als het om hoogbegaafde kinderen gaat. Luister naar ze, neem hen en hun ouders serieus. Een slim kind is iets heel anders dan een hoogbegaafd kind. Ik zeg altijd: ouders met slimme kinderen staan met ze te pronken op het schoolplein en ouders met hoogbegaafde kinderen staan te huilen op het schoolplein. Gelukkig kijken we met z’n allen al veel breder dan alleen het cognitieve aspect, dat is echt winst die we afgelopen jaren hebben geboekt – mede dankzij het steunpunt.”

Save the date! In de Week van de begaafdheid organiseren we een themabijeenkomst over dit onderwerp, namelijk op 8 maart 2023. Aanmelden is al mogelijk via deze link. Goed om alvast in je agenda te noteren. Wil je meer weten over het Steunpunt Begaafdheid of heb je een concrete vraag? Linda de Wekker en Janneke Breedijk zijn de coördinatoren. Je kunt ze bereiken via begaafdheid@sppoh.nl.