Bekijk al het nieuws

Nieuw bij SPPOH

 Hierboven stellen drie nieuwe adviseurs passend onderwijs zichzelf voor. Lotte Veldhoen, Annelies de Boer en Christel van Binsbergen.


Vier vragen aan… Lotte Veldhoen (adviseur passend onderwijs)  
1. Wat is jouw ambitie voor passend onderwijs?  
‘Mijn ambitie voor passend onderwijs is vooral het breder kijken dan alleen de individuele ‘probleemleerling’. Daarbij vind ik de basis voor een rustig, duidelijk pedagogisch klimaat heel belangrijk.’ 

2. Waarvan kan men jou nog meer kennen?  
‘Jullie kunnen mij kennen van mijn werk op de Blokpoelschool. Ik ben daar begonnen als leerkracht van groep 8 en de laatste jaren heb ik gewerkt als intern begeleider. Daarnaast heb ik ook voor de Loodsboot gewerkt en ben je mij misschien tegengekomen bij MDO’s.’ 

3. Welke leerling is jou altijd bijgebleven en waarom?  
‘Deze vraag is heel lastig te beantwoorden. Door mijn werk in het speciaal onderwijs heb ik zoveel bijzondere verhalen en leerlingen leren kennen, dat het bijna onmogelijk is om te kiezen. De leerlingen die eerst thuis zaten, maar daarna weer plezier in school kregen zijn voor mij wel het meest bijzonder.’ 

4. Welk boek ligt er op je nachtkastje?  
‘Er ligt geen boek op mijn nachtkastje, maar ik luister graag naar boeken via een app. Dit doe ik bijvoorbeeld als ik onderweg ben. Momenteel luister ik naar: De gevangene van B.A. Paris. Ik houd vooral van spannende boeken.’ 
 

4 vragen aan… Annelies de Boer (adviseur passend onderwijs) 

1. Wat is jouw ambitie voor passend onderwijs? 
‘In de ideale situatie lopen alle kinderen aan het einde van de dag het schoolgebouw uit met een goed gevoel, een gevoel dat tot stand is gekomen omdat ze zich gezien en gesteund hebben gevoeld en omdat ze die dag op een passende manier zijn uitgedaagd. Als docent weet ik dat het natuurlijk niet altijd zo loopt. Voor mij is passend onderwijs echter wel een belangrijke manier om van die ambitie een gedeelde ambitie te maken en om die ambitie zoveel mogelijk te kunnen realiseren.’  

2. Waarvan kan men jou nog meer kennen?  
‘Ik heb ruim tien jaar lesgegeven op Gymnasium Sorghvliet. Daar kennen de leerlingen mij als mevrouw De Boer. Wellicht heb ik een familielid van je in de klas gehad en heb je zo wel eens iets over mij gehoord. Mijn volledige naam, die ik overigens in de praktijk zelden gebruik, is Annelies Contino-de Boer. De naam Contino kan een belletje doen rinkelen, omdat mijn schoonzus Silvana Contino op de helpdesk werkt bij SWV ZHW/BOVO.’  

3. Welke leerling is jou altijd bijgebleven en waarom? 
‘Er zijn natuurlijk heel veel leerlingen die een beetje in mijn hart zijn blijven wonen. Sommige omdat ze grappig en innemend zijn, andere omdat ze talentvol zijn en weer andere omdat ik ze toch wat bezorgd heb uitgezwaaid. De meeste leerlingen hebben indruk gemaakt, omdat ik tijdens die zes jaren middelbare school heb kunnen zien hoe ze zich hebben ontwikkeld tot hele leuke bijna-volwassenen.’  

4. Welk boek ligt er op je nachtkastje? 
‘Normaal gesproken lees ik veel Nederlandse literatuur. Dat hoort er een beetje bij als je docent Nederlands bent. Nu ik weet dat ik binnenkort geen les meer ga geven, ben ik begonnen aan boeken in de categorie non-fictie. Daar kan ik ook erg van genieten. Ik lees Het verstrooide brein van Gabor Maté en Rood in Wassenaar, een pleidooi voor een kansrijk leven (voor iedereen) van Marjolein Moorman.’ 

 
4 vragen aan… Christel van Binsbergen (adviseur passend onderwijs) 

1. Wat is jouw ambitie voor passend onderwijs? 
‘Dat ieder kind wordt gezien voor wie hij of zij is, en dat een passende en veilige omgeving wordt geboden waarin een kind kan ontdekken waar zijn of haar talenten, kwaliteiten en interesses liggen. Deze verder ontwikkelen is natuurlijk belangrijk, maar vooral ook leren ontdekken wie je in de kern bent. Mijn eigen kleuterjuf zag bijvoorbeeld al bepaalde kwaliteiten in mij die ik nu nog steeds herken.’  

2. Waarvan kan men jou nog meer kennen?  
‘Misschien ben je mij wel eens tegengekomen in mijn vorige werk als adviseur. Maar je kunt me ook kennen van het strand, met of zonder surfplank. Ik ben vrijwilliger bij Surf&Durf, een stichting die kinderen helpt door het geven van psychomotorische surftherapie. Ik ben daar buddy, ga samen met kinderen het water in. Het is mooi om te zien wat surfen met kinderen doet, hoe het kan helpen om zelfvertrouwen op te bouwen. Je ziet ze echt opbloeien.’ 

3. Welke leerling is jou altijd bijgebleven en waarom?  
‘Je hoort soms over leerlingen die zijn vastgelopen, maar dankzij een leerkracht weer op het juiste spoor raken. Eén persoon kan echt het verschil maken voor een kind, één iemand die vertrouwen uitspreekt en in een kind gelooft. Soms is er niet meer nodig. Dat vind ik wel een motiverende gedachte.’ 

4. Welk boek ligt er op je nachtkastje? 
‘Ik ben op dit moment onder andere bezig in Het obstakel is de weg van Ryan Holiday, over hoe je tegenslagen om kunt buigen naar kansen. Op mijn verlanglijstje staat Gewoon Speciaal van Bart Heeling, die veel inspirerende verhalen deelt op LinkedIn. Ik zou graag nog meer lezen over zijn ervaringen in het onderwijs.’